Majblomman är viktig

Ett av tio barn i Sverige lever i familjer där pengarna inte räcker till. Hur många barn vi kan hjälpa är helt beroende av hur mycket pengar som samlas in varje vår.

Majblomman i Luleå delar årligen ut ca 150 000 kr i enskilda bidrag som kläder, cyklar, sportutrustning, fritidsaktiviteter och annat som sätter guldkant på en annars jobbig situation. Resten av de insamlade pengarna går till landsomfattande projekt och forskning om barns sjukdomar och utsatthet.

Därför behöver vi din hjälp med att sälja majblommor så att vi kan fortsätta bidra till en glädjefylld och trygg uppväxt för alla barn. Vi säljer majblommor för att hjälpa andra barn och får 10 % av förtjänsten, vilket ger ett stort tillskott till vår lägerkassa. En viktig del av vår verksamhet. Barn hjälper barn.

Varför säljer scoutkåren majblommor?

Sunderby scoutkår har valt att sälja majblommor för att det är bra på flera sätt.

I kåren pratar vi ibland om att ”stor hjälper liten” och majblommorna är ett exempel på det. Scouterna hjälper andra barn genom de pengar Majblomman får in genom försäljningen av majblommor. (Scouten tjänar dessutom 10 % av det som säljs från den gröna väskan.)

Dessutom får kåren en del av försäljningen. De pengarna går till vår lägerkassa och gör att lägerdeltagare inte behöver betala hela kostnaden när det deltar i ett läger som kåren ordnar eller åker på. Vi vet att den ekonomiska situationen ser olika ut i olika familjer och när vi kan hålla nere lägeravgifterna ger det fler scouter möjlighet att delta.

Alla i kåren måste därför hjälpas åt att sälja majblommor. För vi hjälper andra och vi hjälper varandra.

Scouternas försäljning från väskor

Alla scouter tilldelas en väska för att sälja majblommor. Majblommorna ligger i påsar som innehåller 15 pins á 70 kr, 4 klistermärken á 40 kr, 20 blommor á 30 kr och 8 kransar á 50 kr. Blompåsens totala värde blir 2210 kronor.

Du laddar ner majblommeappen i telefonen för att koppla till rätt gruppkod och kunna se din försäljning.

Om du inte har en telefon skickar du ett sms till Anna Hedkvist, så får du hjälp att registrera en användare. Vi behöver då namn och telefonnummer till den Swish som ska ta emot provisionen.

• Alla scouter får minst 1 påse att sälja.
  • Du kan hämta fler påsar om du behöver mer.
  • Du får lämna tillbaka alla osålda majblommor.
  • Du får sälja från 10 april till 1 maj.
  • Du får ett märke att sy på scoutskjortan.

Din scoutledare delar ut väskorna vid scoutträffarna med start 10 april .

Obs! På det blad som ligger i blompåsen är det tryckfel på antal blommor och fel summa.

Kårens gruppkod

YXMCUE

Med den koden får du 10 % av förtjänsten och kåren 10 %.

Om du vill skänka hela din förtjänst till kåren använder du gruppkod  SOKTFO. Kåren får då 20 % och du 0 %.

Tips om var du kan stå och sälja

Vi är i princip ensamma om att sälja majblommor i Luleå så möjligheterna är många att få sina blommor sålda. Scouterna bör vara två när de är ute och säljer eller ha med sig en vuxen.

Det finns många bra ställen att sälja på:

• Sunderby sjukhus, vid entrén
  • ICA Maxi
  • Centrum i de olika stadsdelarna
  • Storgatan inne i Luleå
  • Coop Storheden och Kvantum MEN du får inte stå vid den ingång vårt säljbord står om vi har bordsförsäljning som pågår.
  • Föräldrars arbetsplatser

Hur fungerar QR-koden?

På pappret du fått med den gröna väskan, och som även finns vid våra försäljningsbord, är en qr-kod som gör att de som köper majblommor kan Swisha sin betalning. Men… man går via en sida, genom att scanna en qr-kod,där man fyller i vad man köper innan man slussas vidare till Swish.

Bordsförsäljning på Coop forum Storheden och Kvantum

12-28 april kommer kåren att sälja vid bord på Coop forum Storheden och Kvantum.

Bordsförsäljningen är kårens försäljning och då säljer du inte från din väska. Blommor finns i lådor som ställs fram på bordet och fylls på eftersom. Allt material till bordsförsäljning finns i kassar som lämnas över mellan de som sitter sista passet en dag till första passet nästa dag. All förtjänst går till kårens lägerkassa.

Vi brukar säga att scouterna sitter två och två vid borden. Vuxna är också välkomna att hjälpa till.

Vi räknar med att alla scouter och föräldrar hjälps åt att bemanna försäljningen.

Alla måste boka minst ett säljpass på Coop eller Kvantum. Ska du delta på sommarens läger måste du boka minst TVÅ pass.

Bokningslista för Kvantum.

Bokningslista för Coop forum Storheden.

Redovisning av din försäljning

Du redovisar din försäljning i appen och lämnar tillbaka överblivna blommor och väskan

Torsdag 2/5 eller måndag 6/5 kl. 18 på Grundet.

Tänk på att fylla i redovisningen innan du kommer.

Vi behöver vara minst 4 personer när väskorna ska redovisas. Skriv in dig på listan om du har möjlighet att hjälpa till.

Bokningslista för att hjälpa till med redovisning.

Tack på förhand
Kårstyrelsen

Läs mer om majblomman på www.majblomman.se