Grundet är en ö i Luleälven i Södra Sunderbyn nordväst om Luleå. Det går en vägbank ut till ön med en bom som är öppen när det är aktiviteter på ön.

Förutom Sunderby scoutkår finns även Sunderbyns skoterförening och medeltidsföreningen Frostheim i lokaler här.

Här har vi möjlighet att vara antingen inne eller ute i skog, på strand eller vid lägereld.

Hitta till Grundet

Med LLT buss

Ta buss 1 eller 2 mot Sunderby sjukhus.
Kliv av vid hållplats ”Sunderbyvägen”.
Gå tillbaka mot rondellen. Gå över Sunderbyvägen och sväng höger i rondellen in på Landshövdingevägen.
Efter 69 m håller du höger in på Gallringsvägen.
Efter 200 m sväng vänster och fortsätter på Gallringsvägen.
Efter 90 m tar du till höger och fortsätter på Gallringsvägen.
När du nu tittar rakt fram ser du vägbanken ut till Grundet. Fortsätt rakt fram till du är ute på ön. Där ser du husen och huset till höger med flaggstänger framför är vår lokal.

Från Luleå med bil

Kör väg 97 mot Boden och Sunderby sjukhus.
Sväng höger mot Södra Sunderbyn, höger igen och sedan vänster in på Sunderbyvägen, kör 0,7 km.
Sväng vänster i rondellen tredje avfarten in på Landshövdingevägen, kör 69 m.
Sväng höger in på Gallringsvägen, kör 0,2 km.
Sväng vänster på Gallringsvägen och kör 90 m.
Sväng höger in på Gallringsvägen och fortsätt rakt fram ut på ön. Där ser du husen och huset till höger med flaggstänger framför är vår lokal.

Adress: Gallringsvägen 42, Södra Sunderbyn

Historia

När flottningen av timmer bedrevs i Luleå älv användes ön för timmersortering och efter flottningsepoken lämnade man kvar sågen, smedjan, kontoret och arbetarhusen. 1992 fick Sunderby scoutkår möjligheten att hyra Grundet av Byamännen. 1995 köpte Luleå kommun Grundet och i samband med detta renoverades hela ön.