Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

I Sunderby scoutkår bär vi scoutskjortan med mörka/jeansfärgade byxor eller knälång kjol. Skjortan ska vara instoppad innanför linningen.

Köpa scoutskjorta eller tröja

I Sunderbyscoutkår brukar vi göra gemensamma beställningar från scoutshopen. Beställningarna görs eftersom, när några skjort- eller tröjbeställningar kommit in. Längst ner på sidan finns formulär för beställning av scoutskjorta, scouttröja, halsduk och märken.

Vi reserverar oss för ev prisändringar och förändringar i storleksutbudet. (Priserna uppdaterade 2024-04-15.)

Andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar hittar du också i scoutshopen, Scouternas egen shop. Där hittar du även storlekstabeller på alla skjortor och tröjor. Vill du beställa något annat än det som finns i formuläret via kåren kan du skriva det i meddelanderutan.

Sy fast dina märken på rätt ställe

Hur du ska placera dina märken på skjortan ser du på markesplacering.

Vad gör jag med min urvuxna scoutskjorta?

Din urvuxna scoutskjorta kan du skänka eller sälja till kåren för en liten slant, som säljer den vidare till en ny scout. Vill du köpa en begagnad scoutskjorta skriver du det i meddelanderutan i beställningsformuläret så hör Karin Nilsson av sig. Det är hon som vet om det finns några begagnade skjortor i lager.

Scoutvarubeställning

Beställningsformulär för scoutskjorta, tröja eller halsduk t ex.

• Scoutskjorta i 100% bomull, insvängd modell med lång ärm. Påsydd hängare bak i nacken, dekorknappar. Skjortan levereras i en praktisk packpåse. Plagget är sytt i en mjuk och härlig bomullsväv som är gjord av 100% Fairtrade- och GOTS licensierad bomull.
  • Scoutskjorta i 100% bomull, rak modell med lång ärm. Denna skjorta har en större rörelsevidd än den genomsnittliga konfektionsskjortan. Påsydd hängare bak i nacken, dekorknappar. Skjortan levereras i en praktisk packpåse. Plagget är sytt i en mjuk och härlig bomullsväv som är gjord av 100% Fairtrade- och GOTS licensierad bomull. OBS! Gäller samtliga storlekar förutom 5XL & BIG.
  • En funktionsskjorta i rak modell med kort ärm. Skjortan har ventilationsöppningar på ryggen, för extra komfort. Vid båda fickorna finns även pennhål. Skjortan är något större än Scoutdräktens vanliga storlekar - det gör att den känns extra luftig och skön när det är varmt. Material: tillverkad i 100 % återvunnen polyester, enligt GRS: Global Recycled Standard. För att tillverka en skjorta går det åt 13 st PET-flaskor.
  • Scoutdräkts t-shirten i kortärmad rak modell. T-shirten är tillverkad av 100% Fairtrade- och GOTS-certifierad bomull. Trycket på magen är miljövänligt och transporten till Sverige koldioxid-kompenserad. obs! Gäller endast storlekarna XS-XXL.
  • Scout t-shirten i funktionsmaterial av återvunna PET flaskor. Det har gått åt ungefär 18 flaskor för att göra en t-shirt.
  • Scout t-shirten i funktionsmaterial av återvunna PET flaskor.Det har gått åt ungefär 18 flaskor för att göra en t-shirt.
  • Scoutdräkts t-shirten i kortärmad insvängd modell. Den insvängda modellen är något mer kroppsnära än den raka. T-shirten är tillverkad av 100% Fairtrade- och GOTS-certifierad bomull. Trycket på magen är miljövänligt och transporten till Sverige koldioxid-kompenserad. obs! Gäller endast storlekarna XS-XL.
  • Scoutdräkts t-shirten i långärmad modell . Insvängd för dig som vill ha en tight T-shirt. 95% bomull, 5% lycra för passform och elasticitet.
  • Den nya T-shirten för Scouter. Ingår i den nya scoutdräkten. Stort Scouterna märke i tryck. 95% bomull, 5% lycra för passform och elasticitet. Raksydd för ungdom och vuxen. Lång ärm.
  • Snygg scoutpiké i 100% Fairtrade- och GOTS certifierad bomull. rak modell. Ny förbättrad design. Levereras i en praktisk packpåse. obs! Gäller endast storlekarna XS-XXL
  • Snygg scoutpiké i 100% Fairtrade- och GOTS certifierad bomull. Insvängd modell. Ny förbättrad design. Levereras i en praktisk packpåse. obs! Gäller endast storlekarna XS-XL
  • Långärmad skjorta i 100% bomull. Plagget är sytt i en mjuk och härlig bomullsväv som är gjord av 100% Fairtrade- och GOTS licensierad bomull. Genom att välja denna skjorta hjälper du till att skapa en bättre värld. Vi bryr oss både lokalt och globalt. Påsydd hängare bak i nacken, dekorknappar. Skjortan levereras i en praktisk packpåse. Fairtrade är en oberoende produktmärkning, genom att välja produkter tillverkade av Fairtrade-certifierad bomull är du med och skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Scoutdräktsplaggen är tillverkade i Indien. GOTS är den ledande certifieringsstandarden för ekologisk tillverkning av textilier.
  • Scoutdräkts t-shirten i långärmad barnmodell. 95% bomull och 5% elastan.
  • 100% Fairtrade- och GOTS certifierad bomull med en scoutlilja i brodyr. Raksydd för barn, junior och ungdom i dubbelstorlek.
    Märken markerade med X är obligatoriska på scoutskjortan. Världsscoutmärket väljer man flickscout eller pojkscout.
    Normalt använder vi vår kårhalsduk. Vid vissa internationella arrangemang använder man Scouternas halsduk.
  • Om du vill beställa något övrigt från scoutshopen kan du skriva det här.
  • E-postadress till förälder eller beställare.